ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | سمند ۸۲۰ میلیون تومان ناقابل! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل ناترازی بنزین چیست؟ خبر مهم برای متقاضیان خانه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد زمینه های مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های برق‌آبی دل‌های نگران کارگران پیمانکاری با قرارداد‌های لرزان چرا حباب سکه هفته گذشته خالی نشد؟ مشاهده تهاتر‌های عجیب در بازار مسکن! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار به دنبال حذف نمایندگان کارگری از مشارکت در تعیین دستمزد زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص شد دلال‌ها باید بترسند | طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوی دلال‌بازی‌ها را می‌گیرد ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است
سرخط خبرها

عیارسنجیِ طرح مالیات طلا | آیا می توان طلا را ارزانتر خرید؟

  • کد خبر: ۹۴۳۵۴
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
عیارسنجیِ طرح مالیات طلا | آیا می توان طلا را ارزانتر خرید؟
با اجرای قانون معافیت مالیات بر طلای به کاررفته در مصنوعات، از فردا می‌توانید طلا را ارزان‌تر بخرید.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اگر قصد خرید طلا از ۱۳ دی به بعد را دارید، حواستان باشد که مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شده است. این یعنی اجرای این قانون با کاهش جمع فاکتور خرید طلا به نفع خریدار و احتمالا با افزایش فروش به نفع فروشنده تمام می‌شود. اگر یادتان باشد، ۶ ماه قبل خبری نصف ونیمه از اجرای این قانون، منتشر شد و بازار خریدوفروش طلا در مشهد را کمی متلاطم کرد. چرا؟

چون خریداران فکر می‌کردند قانون ابلاغ شده است و فروشندگان طلا زیر بار اجرای آن نرفته اند و فروشندگان می‌گفتند: ما خودمان موافق این قانون هستیم، اما هنوز دستوری به ما ابلاغ نشده است. ما نیز همان موقع در گزارشی با تیتر «تغییر معادلات طلا به نفع مردم» نوشتیم که این قانون، ۱۲ تیر به دولت ابلاغ شده است و از ۱۳ دی اجرایی می‌شود. حالا موعد اجرای قانون یادشده نزدیک است و از این تاریخ به بعد، هم خریدار و هم فروشنده باید حواسشان به حساب وکتاب جمع باشد تا اشتباهی، پول اضافه پرداخت یا دریافت نکنند.

فرمول جدید چیست؟

انگشت هایشان با شتاب دکمه‌های ماشین حساب را لمس می‌کند و در زمان خرید اگر از نحوه حساب وکتاب محاسبه قیمت طلا سر در نیاورید، درنهایت فقط یک عدد را خواهید شنید که فروشنده از روی صفحه نمایشگر ماشین حسابش برایتان می‌خواند، پس بگذارید اول با یک مثال، نحوه نوشتن فاکتور نهایی در زمان خرید طلا را توضیح دهیم تا بعد به سراغ تفاوت فرمول جدید و قدیم آن برویم.

فرض کنید یک قطعه طلا با وزن ۵ گرم را انتخاب کرده اید. باتوجه به قیمت روز طلا در اتحادیه طلافروشان مشهد، نرخ هرگرم طلا در زمان تهیه این گزارش، یک میلیون و ۳۰۷ هزار تومان است. این عدد را گوشه ذهنتان نگه دارید تا به سراغ اجرت ساخت برویم. حواستان باشد که آوردن اجرت ساخت باید به صورت ریالی باشد و اگر کسی اجرت را به صورت درصد اعلام کند، این روش غیرقانونی خواهد بود. اینجا برای مثال، اجرت را ۲۰۰ هزار تومان برای هرگرم درنظر می‌گیریم. در مرحله اول باید قیمت یک گرم طلا را با یک گرم اجرت ساخت جمع کنید. اگر وزن طلای شما بیشتر از یک گرم باشد، همین جا می‌توانید مجموع آن‌ها را ضرب در گرم طلا کنید.

(تومان ۷.۵۳۵.۰۰۰ = (۱.۳۰۷.۰۰۰+۲۰۰.۰۰۰) ×۵)

برای رفتن به مرحله دوم، بد نیست بدانید که سود طلافروشی ۷ درصد است و اگر فروشنده بخواهد به شما تخفیف بدهد، می‌تواند از درصد سود خود کم کند. در اینجا باید ۷ درصد مجموع طلا و اجرت ساخت را محاسبه و دوباره با همان عدد جمع کنید.

(تومان ۸.۰۶۲.۴۵۰ = (۷.۵۳۵.۰۰۰×۷%) +۷.۵۳۵.۰۰۰)

درست از اینجا به بعد است که تفاوت قانون جدید و قدیم مالیات بر ارزش افزوده، خودش را نشان می‌دهد. در قانون قدیم برای محاسبه مالیات، شما باید ۹ درصد عدد به دست آمده در فرمول بالا را محاسبه می‌کردید. یعنی (تومان ۷۲۵.۶۲۰=۸.۰۶۲.۴۵۰×۹%)، اما در قانون جدید باید ابتدا قیمت طلا را از عدد به دست آمده در بالا کم (تومان ۱.۵۲۷.۴۵۰ = (۱.۳۰۷.۰۰۰×۵) - ۸.۰۶۲.۴۵۰) و بعد حاصل را در ۹ درصد ضرب کنید.

(تومان ۱۳۷.۴۷۰= ۱.۵۲۷.۴۵۰×۹%)

این یعنی میزان مالیات در قانون جدید حدود ۸۰ درصد کمتر از قانون قدیم است؛ و در مرحله آخر باید مالیات را با عدد به دست آمده در مرحله دوم جمع کنید که در فاکتور قدیم می‌شود (تومان ۸.۷۸۸.۰۷۰ = ۸.۰۶۲.۴۵۰+۷۲۵.۶۲۰) و در فاکتور جدید می‌شود (تومان ۸.۱۹۹.۹۲۰ = ۸.۰۶۲.۴۵۰+۱۳۷.۴۷۰)؛ یعنی در این فاکتور، مبلغ نهایی حدود ۷ درصد کمتر از فرمول قدیمی است.

عیارسنجیِ طرح مالیات طلا

چرا قانون جدید به نفع مردم است؟

اینکه می‌گوییم فرمول جدید در خریدوفروش طلا به نفع مردم است، دلیلش حذف مالیات از اصل طلاست. یعنی بعد از این شما هر چند گرم طلا بخرید، فقط باید برای اجرت و سود فروشنده، مالیات بر ارزش افزوده (۹ درصد) را پرداخت کنید.

دبیر اتحادیه طلاوجواهر مشهد از منفعت مردم در قانون جدید و در ادامه تأثیر آن بر رونق بازار طلا به شهرآرا می‌گوید و ادامه می‌دهد: اتحادیه طلاوجواهر مشهد از سال‌ها قبل برای تصویب قانون جدید، نامه نگاری‌های بسیاری با نمایندگان و مسئولان انجام داد و جلسات بی شماری با آن‌ها برگزار کرد تا مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود. یوسف تقی زادگان به افزایش استقبال مردم از خرید طلای مستعمل به جای طلای نو اشاره می‌کند و می‌افزاید: طبق قانون سال ۸۹ مالیات از رقم نهایی فاکتور یعنی مجموع قیمت طلا، اجرت و سود دریافت می‌شد.

این موضوع باعث افزایش چشمگیر رقم مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور بود که نتیجه آن، روی آوردن مردم به خرید طلای مستعمل و کاهش فروش طلای نو بود.

او ادامه می‌دهد: بالاخره دو سال قبل، قانون جدید به تصویب رسید و پس از تایید شورای نگهبان، ۶ ماه پیش در ۱۲ تیر به رئیس جمهور ابلاغ شد و از ۱۳ دی لازم الاجراست.

دبیر اتحادیه طلاوجواهر مشهد با اشاره به رکود بازار طلا در ماه‌های اخیر، ابراز امیدواری می‌کند که با اجرای قانون جدید، رونق نسبی به بازار خریدوفروش طلای نو بازگردد. تقی زادگان با تاکید بر اینکه در زمان خرید طلا، فروشنده باید برای اجرت مبلغ ریالی تعیین کند و تعیین درصد برای اجرت غیرقانونی است، می‌افزاید: فرمولی که در دستورالعمل جدید برای فروش یک گرم طلا به همکاران خود اعلام کرده ایم، به این صورت است:

«فی طلا+اجرت ریالی ۷%سود فروشنده= حاصل- فی طلا× ۹% مالیات بر ارزش افزوده+ فی طلا= قیمت یک گرم برای مشتری»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->